Wednesday, March 11, 2009

Kematian Menjengah Lagi..


Selasa minggu ke-2 adalah giliran aku di Masjid Pulau Sepom, Tikam Batu. bulan ni baru nak mula setelah 2 kali aku ke masjid tu utk ganti seorang ust yg tak dapat hadir sebelum ni..kerana dok ganti mcm tu, depa mintak aku mai kat depa sebulan sekali.


tengah dok sembang-sembang, aku dapat call dari rumah di kampung..tapi aku tak jawab!lepas aku aku terima sms plak, pun aku tak baca lagi..habih solat isyak baru aku tgk sms tu!rupanya mak aku nak habaq yg sepupu aku meninggal dunia ptg tu, accident motor dgn kereta!innalillahi wa inna ilaihi raaji'un..


sepupu aku ni - nama dia amirul - baru je 18 tahun..esok nak ambik result SPM!tak dapat aku bayangkan bagaimana perasaan makcik aku yg kehilangan seorang anak saat2 mcm ni:-(..baru je bulan lepas kami kehilangan tok wan yg berumur 84 tahun..tapi hari ni kami kehilangan seorang sepupu yg baru berusia 18 tahun!


benar firman Allah s.w.t :


كل نفس ذائقة الموت


apa yg berlaku hari ni benar-benar memberi keinsafan pada semua, betapa kematian tidak pernah mengenal usia!tok wan yg umurnya dah mencecah 84 tahun mungkin boleh kita kata sebagai patut pun dia mati..tapi yg umur baru 18 ni mcmana?bukan ka dia muda lagi??awat nak mati dah??


dalam kuliah di Pulau Sepom tu memang aku dok cerita pasai mati pun..aku bawakkan ayat kedua dari surah al-Mulk (الذي خلق الموت والحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا) utk dikaitkan dgn matlamat hidup kita sebenarnya!


ada orang yg tak nak bercakap soal mati dan akhirat..bagi mereka bercakap soal mati ni seolah menjadikan manusia tidak ada motivasi utk membangunkan dunia, umat Islam mundur sebab asyik bercakap soal mati dan akhirat..betul ka mcm tu??


lihat ayat ini :


وابتغ فيما ءاتاك الله الدار الآخرة ، ولا تنس نصيبك من الدنيا وأحسن كما أحسن الله إليك ولا تبغ الفساد في الأرض ، إن الله لا يحب المفسدين - القصص 77


77. Dan carilah pada apa yang Telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah Telah berbuat baik, kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan.


1 comment:

ابن زين الرمباوي said...

salam takziah...smoga Allah bagi kesabaran kpd kaum kerabat tuan...kita semua pun akan kesitu jugak...cuma cara yang mungkin beza..tapi persediaan semua kena buat..doa untuk umat ini...

.