Tuesday, September 16, 2008

Pertemuan Yang Tak Diduga


Hari ni (16 hb. September) saya bersama sahabat, Azizi Mokhtar berkesempatan untuk hadir ke Majlis Khatam Al-Quran Perdana Peringkat Kebangsaan yang diadakan di Dewan Mutiara Kompleks Tabung Haji, Bayan Lepas, Pulau Pinang.

Majlis yang dirasmikan oleh YB Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein, Menteri Pelajaran Malaysia ini merupakan program peringkat kebangsaan edisi ke-3 di mana pada tahun lalu program ini telah diadakan di Kota Bharu, Kelantan serentak dengan perasmian makmal j-QAF oleh YAB Timb. Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak.

Apa yang menarik, program ini dapat menghimpunkan murid-murid j-QAF seluruh negara yang telah pun khatam al-Quran melalui program j-QAF ini.

sekalipun saya dan Azizi hadir bukan sebagai jemputan mahupun sebagai guru pengiring, namun atas rasa ingin turut sama merasai kemeriahan majlis seumpama ini apatah lagi ianya berstatus 'Peringkat Kebangsaan' tidak mungkin kami lepaskan.

manalah tahu kalau2 Kedah pula dipilih sebagai tuan rumah program seperti ini untuk tahun2 akan datang..mungkin ada pengalaman yang dapat dikongsi bagi memantapkan persiapan dan perjalanan program2 akan datang. syabas kepada kontinjen Kedah!

ingin saya kongsi di sini bagaimana kehadiran saya ke majlis ini rupanya telah mempertemukan saya dengan Cikgu Wan Zolkifli, orang lama Derang yang telah sama2 bersusah payah membangunkan MTID bersama almarhum Syeikh Niamat satu ketika dulu. ketika itu beliau bertugas di sekolah pendidikan khas, Jabi, Jalan Langgar dan kini beliau bertugas di sekolah pendidikan khas, Alma sejak hampir 10 tahun yang lalu. tertanya juga saya bagaimana beliau boleh hadir ke majlis j-QAF ini.. rupa-rupanya beliau bertanggungjawab menguruskan multimedia teks al-Quran Brail ketika seorang qari yang cacat penglihatan memperdengarkan bacaan.

ternyata Cikgu Wan Zol tidak banyak berubah.. setelah hampir 10 tahun tidak bersua, beliau tetap dengan identiti yang begitu low profail dan waraknya. apa yang dikagumi, beliau masih mengenali saya walaupun setelah sekian lama tak berjumpa..
waktu berbuka juga menarik..terima kasih Ust Jamal, Ust Rushdan, Ust Jamaluddin, Ust Mokhtar, Ust Dziyauddin, Ust Mutalib, Ust Samad, Sdr Hafiz yang turut hadir ke majlis khatam ini dan sama2 berbuka puasa di sebuah restoran nelayan di Teluk Tempoyak. terima kasih kepada yang belanja:)

No comments:

.